brödernas PRess

16 Oct

Press@brodernas.nu

Brödernas ansöker om företagsrekonstruktion

Restaurangkoncernen Brödernas har idag ansökt om företagsrekonstruktion för att säkra koncernens framtid. Under rekonstruktionsprocessen kommer Brödernas restauranger att hålla öppet som vanligt

Brödernas, inklusive Brödernas Group AB (publ), har idag ansökt om företagsrekonstruktion. Syftet med rekonstruktionen är att säkra koncernens långsiktiga finansiella stabilitet och hantera de ekonomiska utmaningar som har uppstått till följd av bland annat pandemi, inflation, stigande räntor och hyreshöjningar.

Brödernas ansökan om företagsrekonstruktion kräver godkännande av tingsrätten. Rekonstruktionen förväntas därefter genomföras under de kommande tre till sex månaderna. Under denna tid kommer både finansiella och operationella förändringar att genomföras för att återgå till en hållbar och lönsam verksamhet. I samband med detta offentliggör Brödernas utifrån företagsrekonstruktionens syften en långsiktig finansiell plan inklusive omsättnings- och lönsamhetsprognos för 2024, 2025 och 2026.

Bakgrund och motiv för Brödernas företagsrekonstruktion

Brödernas grundades 2017 och driver idag ca 70 restauranger över hela landet med cirka 500 anställda och mer än fyra miljoner gäster årligen.

De senaste åren har präglats av en serie oförutsedda händelser som skapat besvärliga förutsättningar för restaurangbranschen. Pandemin och följder av Rysslands invasion av Ukraina har medfört kraftig inflation med substantiellt höjda kostnader för råvaror och övriga driftskostnader. Detta har, tillsammans med stigande räntor och konsumenternas minskade köpkraft, förändrat förutsättningarna för koncernen och restaurangbranschen i stort.

Brödernas restauranger har även drabbats av betydande hyreshöjningar. Den genomsnittliga ökningen under de senaste två åren har uppgått till 18% på grund av indexregleringar i hyresavtalen. Dessutom har den ökade användningen av tredjepartstjänster för hemleverans påverkat vinstmarginalen negativt.

”Trots omfattande åtgärder för att möta dessa utmaningar, inklusive avyttringar av olönsamma restauranger, omförhandlingar av leverantörsavtal, effektivisering av bemanning och lansering av ett lojalitetsprogram, har den ekonomiska situationen tyvärr blivit ohållbar för oss”, säger Brödernas vd Richard Forsshéll.

Brödernas anser därför att företagsrekonstruktion är ett nödvändigt steg för att trygga koncernens framtid och skydda de arbetstillfällen som Brödernas skapar.

”Brödernas har en solid grund och ett starkt varumärke. Med rätt åtgärder ser jag goda möjligheter för koncernen att återfå sin styrka och fortsätta vara en viktig aktör på den svenska restaurangmarknaden”, säger Lars-Henrik Andersson, föreslagen rekonstruktör från Cirio Advokatbyrå.

Långsiktig finansiell plan inklusive omsättnings- och lönsamhetsprognos

I samband med ansökan om företagsrekonstruktion offentliggör Brödernas även vissa preliminära uppskattningar avseende koncernens finansiella utveckling för resterande del av 2024 samt för helåren 2025 och 2026. Dessa siffror är Brödernas uppskattningar baserade på vissa mycket osäkra antaganden, bland annat att företagsrekonstruktionen genomförs som förväntat. Siffrorna har varken reviderats eller översiktligt granskats av Brödernas revisor och slutligt utfall kan komma att skilja sig väsentligt från Brödernas uppskattningar. Brödernas uppskattar preliminärt att koncernens omsättning för 2024 kommer att vara cirka 542 MSEK och att EBITDA kommer att vara cirka -26 MSEK. För helåret 2025 uppskattar Brödernas att omsättningen kommer att uppgå till cirka 563 MSEK och att EBITDA kommer att vara cirka 7 MSEK. För helåret 2026 uppskattar Brödernas att omsättningen kommer att uppgå till cirka 597 MSEK och att EBITDA kommer att vara cirka 36 MSEK.

Vanliga frågor och svar:

Kommer ni att stänga? Nej, våra restauranger är öppna som vanligt.

Vad händer med era erbjudanden i appen? Du kan fortsätta använda appen och njuta av våra menyer på våra restauranger precis som du gjort tidigare.

Vad händer med mitt bokade bord? Vi har öppet som vanligt. Era bokningar och beställningar hanteras som vanligt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Richard Forsshéll, VD Brödernas

E-post: press@brodernas.nu

Denna information är sådan information som Brödernas Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 oktober 2024 kl. 09.00 CEST.

Tillbaka till Brödernas Press